Atrakcje Szlaki piesze

Szlak z Muszyny przez Bacówkę nad Wierchomlą na Runek

Bacówka nad Wierchomlą - widok

Na początku żółte znaki prowadzą nas z Muszyny przez Złockie i Szczawnik, gdzie szlak biegnie dalej na zachód do Pustej Wielkiej i Żegiestowa (trasa szczegółowo opisana w wycieczce z Muszyny do Żegiestowa).

Dalej skręcamy na północ i wędrujemy już bez znaków. Kierujemy się w górę strumienia Szczawniczek i dalej skrajem rezerwatu Żebracze. Dochodzimy do rozwidlenia dróg. Skręcając w lewo, dojdziemy do Bacówki nad Wierchomlą, skąd możemy podziwiać piękne widoki na Kotylniczy Wierch, pasmo Gór Leluchowskich, Radziejową, Wielki Rogacz i grzbiet Jaworzyny.

Z Bacówki na Runek idziemy razem ze szlakiem niebieskim. Łąkami na północny-wschód, a później lasem na wschód, wchodzimy na zalesiony szczyt Runka. Spotyka się tu szlak czerwony (główny beskidzki) i niebieski, który biegnie dalej na północ do Łabowej. Wycieczka zajmie nam około trzech godzin.

Atrakcje na trasie

Rezerwat Żebracze

Możemy w nim oglądać stary las bukowo-jodłowy, w którym średnia wieku drzew wynosi około 150 lat3. Pośród drzew rośnie wiele gatunków paproci i roślin będących pod ochroną, m.in. mrzanka wonna, gajowiec żółty, gnieźnik leśny, podkolan zielonawy, parzydło leśne, paprotnik kolczasty czy miesięcznica trwała. Pośród drzew możemy oglądać wiele ciekawie uformowanych skał wystających z ziemi.

Bacówka nad Wierchomlą

Schronisko PTTK położone na wysokości 887 m n.p.m., z którego możemy podziwiać widoki na pasmo Radziejowej i panoramę Tatr. Sam budynek Bacówki prezentuje wyjątkową dla regionu architekturę. Został przebudowany ze starego spichlerza i przeniesiony przy pomocy wojska ze Złockiego.

Runek

Porośnięty lasem szczyt, najważniejszy w paśmie Jaworzyny zwornik grzbietów. Niedaleko szczytu znajduje się utworzony w 1985 roku rezerwat leśny Lembarczek, w którym chroni się kompleks buczyny karpackiej.

Tekst opracowała i udostępniła Pani Katarzyna Łuszczak. Za współpracę dziękujemy!

Jeden komentarz

1. Każda trasa w górach jest przepiękna. Każda daje niezapomniane wrażenia i sprawia, że żyję! :)_